VÁŽENÍ RODIČE, NENÍ ŽÁDNÝ DŮVOD K PANICE. MATEŘSKÁ ŠKOLA DODRŽUJE ZVÝŠENÁ OPATŘENÍ K BEZPEČNOSTI DĚ… více informací
Zavřít
Zpět

Etický kodex učitele

Zpět na seznam článků

Etický kodex učitele


Etický kodex má ukázat, kam jako učitelé směřujeme.
Etický kodex je hodnotovým a postojovým rámcem. Etický kodex byl modifikován na prostředí předškolního vzdělávání.


1. Učitel vytváří prostředí, ve kterém se každé dítě cítí bezpečně.
Dítě se cítí ve školním prostředí jistě a nebojí se vyjádřit. Učitel dává dítěti možnost prožívat školní, třídní, skupinové prostředí jako dobré a spravedlivé, podnětné a estetické

2. Učitel přijímá spoluodpovědnost za sebe a svět, v němž žije, a vede k tomu i své děti. Děti a učitelé mají možnost zažít, co to znamená být aktivním budoucím občanem odpovědným za prostředí, jehož jsou spolutvůrci. Využívá vzdělávací cíle jako prostředek i běžné situace, denní počínání a přístup. Učitel podporuje u sebe i dětí demokratickou kulturu ve škole.

3. Učitel uznává své kolegy a jejich profesní sebepojetí. Svoji výuku průběžně podrobuje reflexi a sdílí zkušenosti s ostatními kolegy.
Učitel se nechává inspirovat činností svých kolegů a pomáhá jim ve všech fázích profesního rozvoje.

4. Učitel respektuje práva rodičů a zákonných zástupců dítěte, vnímá je jako partnery a naslouchá jim.
Učitel si umí nastavit hranice profesní autonomie a zdůvodnit svá rozhodnutí sobě, přiměřeně dětem i rodičům. S ohledem na soukromí a bezpečí dítěte zachází eticky s údaji o něm i jeho rodině.

5. Učitel je vnímavý ke kulturním a sociálním rozdílům společenství, v němž působí.
Učitel se z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního původu, sexuální identity a orientace.

6. Učitel kontinuálně usiluje o rozvoj své profesní odbornosti v souladu
s nejnovějšími vědeckými poznatky.
Učitel vědomě vytváří prostor pro zlepšení své vlastní práce a sebe sama. K tomu využívá kvalitní informační zdroje a kriticky přemýšlí o jejich relevanci.

7. Učitel připravuje děti na život ve stále se měnícím světě a soustavně zvyšuje jejich digitální kompetence.
Učitel klade důraz na etické chování v digitálním prostředí, jde příkladem a dodržuje profesní standardy i v online světě. Na sociálních sítích by měl působit pouze korektně a důstojně. Nepřípustné jsou nahé fotografie a vulgarismy, nevhodné příklady pro život, vše, co by dehostenovalo vzdělávací instituci..

8. Učitel pracuje udržitelně, a to s ohledem na své vlastní síly i životní prostředí.
Učitel se z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická změna, úbytek biodiverzity apod., zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své potřeby, svoji rodinu, svůj kraj, svou zemi, společnost, svět.

9. Učitel nezneužívá svého postavení a nevystupuje vůči dětem z pozice moci.
Učitel se všemi účastníky vzdělávacího procesu jedná slušně, s pokorou a s vědomím lidské důstojnosti všech zúčastněných. Je si vědom, že jakékoliv sexuální či erotické vztahy mezi učiteli a žáky i jejich rodiči jsou nepřípustné. Rovněž tresty, pomluvy.

10. Učitel propojuje vzdělávání ve škole s volnočasovými zájmy dítěte.
Učitel aktivně hledá příležitosti, jak využít znalostí a dovedností, kompetencí, jež děti získaly ve školním procesu i v rodině, mimo školu. Vhodně na ně ve výchovně vzdělávacím procesu navazuje a zamýšlí se, jak je dále zužitkovat pro naplnění vzdělávacích cílů. Tím dostává dítě prostor k seberealizaci, možnosti ovlivnit vzdělávání samotné, podělit se s ostatními se svými zkušenostmi i zážitky. Zájmy dítěte jsou nejlepší motivací k VVP.V rámci kompetencí dítěte výuku individualizuje a zahrnuje do tvorby TVP, vyhodnocuje, zda kompetence nacvičuje, procvičuje, opakuje či upevňuje a k tomu využívá např. zážitkové učení, aktivity volí vhodně, přiměřeně. Kodex reaguje na výzvy, kterým učitelé a ředitelé škol v současnosti čelí, jako je např. aktivita na sociálních sítích, změna sexuální identity žáka nebo využití technologií ve výuce.

Podle člena vedení Učitelské platformy Michala Kaderky doteď učitelé neměli profesní etický kodex, který by pomohl řešit situace, se kterými se ve své práci potýkají. Proto učitelé iniciovali vznik nového etického kodexu. Ministr: Učitelé kodex potřebují „Učitelé kodex potřebují, protože se téměř každý den setkávají se situacemi, kde se nelze řídit jen zákonem,“ poznamenal k tomu ministr školství Vladimír Balaš (STAN). Podle něj navíc jde etický kodex dohromady s připravovaným profilem absolventa studia učitelství.

Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala může kodex pomoci řešit mnohým ředitelům situace, které mohou být v činnosti školy, ve vztazích mezi učiteli, žáky i rodiči komplikované, ale nejsou upraveny jinými právními předpisy.

Body etického kodexu:
Uvedení Etického kodexu učitele v Praze 8. prosince 2022 1. Učitel vytváří prostředí, ve kterém se každé dítě cítí bezpečně. 2. Učitel přijímá spoluodpovědnost za sebe a svět, v němž žije, a vede k tomu i své žáky. 3. Učitel uznává své kolegy a jejich profesní sebepojetí. Svoji výuku průběžně podrobuje reflexi a sdílí zkušenosti s ostatními kolegy. 4. Učitel respektuje práva rodičů a zákonných zástupců žáka, vnímá je jako partnery a naslouchá jim. 5. Učitel je vnímavý ke kulturním a sociálním rozdílům společenství, v němž působí. 6. Učitel kontinuálně usiluje o rozvoj své profesní odbornosti v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky. 7. Učitel připravuje děti na život ve stále se měnícím světě a soustavně zvyšuje jejich digitální kompetence. 8. Učitel pracuje udržitelně, a to s ohledem na své vlastní síly i životní prostředí. 9. Učitel nezneužívá svého postavení a nevystupuje vůči žákům z pozice moci. 10. Učitel propojuje vzdělávání ve škole s volnočasovými zájmy žáka Etický kodex vznikl na popud učitelek a učitelů, kteří na dokumentu spolupracovali se zástupci MŠMT, České školní inspekce, Asociace děkanů pedagogických fakult nebo Unie rodičů, rovněž se školským ombudsmanem Ladislavem Hrzalem a dalšími institucemi a odborníky. Výsledná podoba kodexu je kompromisem 15 organizací a několika osobností. Tvorba materiálu nebyla podle Kaderky snadná. V případě nejasností se zohlednil názor těch, kteří byli v diskutovaném bodu tematicky zainteresovaní - např. u vlivu technologií ve výuce se zohlednil postoj Bořivoje Brdičky či Ondřeje Neumajera, kteří jsou považováni v oblasti nových technologií ve výuce za významné experty. Názor Unie rodičů byl zohledněn u rodičovských témat a postoj organizace UNICEF u životního prostředí. Kodex není hotovým textem, bude se dál rozvíjet a aktualizovat



Etický kodex učitele

Pondělí, 07.10.2024

Etický kodex učitele Etický kodex má ukázat, kam jako učitelé směřujeme.Etický kodex je hodnotovým a postojovým rámcem. Etický kodex byl modifikován na prostředí předškolního vzdělávání. 1. Učitel v…

Více informací

Úplata za předškolní vzdělávání pro školní rok 2024/2025

Pondělí, 02.09.2024

Úplata za předškolní vzdělávání od 1.9.2024: Číslo účtu: 1042608369/0800 Školné: 700 ,- Kč - za měsíc - fixní částka ( po celou dobu docházky dítěte do MŠ, včetně prázdnin) Stravné - děti 3 - 6leté…

Více informací

Změna telefonních čísel

Pondělí, 02.09.2024

UPOZORNĚNÍ! Od 1.11.2023 dochází ke změně´telefonních čísel. Ředitelství Monika Vydrová - 477002001 Bohdana Šindelářová - 477002002 Andrea Houšková - 477002003 Andrea Kurková - 477002004 MŠ Lid…

Více informací

Seznam přijatých dětí do MŠ

Čtvrtek, 30.05.2024

Seznam přijatých dětí ke stažení zde

Více informací